För ECPAT är det självklart att alla barn måste skyddas från att ingå äktenskap. Därför välkomnar vi den nya lag som infördes den 1 juli: barnäktenskapsbrott.
För ECPAT är det självklart att alla barn måste skyddas från att ingå äktenskap. Därför välkomnar vi den nya lag som infördes den 1 juli: barnäktenskapsbrott. Den nya lagen gör det straffbart att förmå eller tillåta ett barn att ingå ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse. Brottet kan ge fängelse i upp till fyra år. Även försök, förberedelse eller stämpling till barnäktenskapsbrott är nu straffbart.
Att barn måste skyddas från att ingå äktenskap är något som vi påpekade i vårt remissvar till det nya lagförslaget. Ett barn kan aldrig samtycka till ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse. Det finns sedan tidigare lagstiftning som ska förhindra barnäktenskap, men den nya lagen behövs för att täppa till luckor. Därför är vi glada att den nya lagen nu trätt i kraft.
Ett ökat skydd mot barnäktenskap är också i linje med Sveriges åtaganden enligt FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen), som blev svensk lag den 1 januari. Barnkonventionen säger att alla barn har rätt att växa upp i en miljö fri från våld, övergrepp, vanvård och försummelse (artikel 19). Barn har också rätt till bästa uppnåeliga hälsa och staten har därmed ett ansvar att skydda barnet mot traditionella sedvänjor som är skadliga för barnets hälsa (artikel 24).
Vad innebär lagen och vad tycker ECPAT? En aspekt som vi lyfte i vårt remissvar är vilket ansvar en vigselförrättare bör ha. Enligt den nya lagen är vigselförrättaren en person som kan anses medverka till ett barnäktenskapsbrott och som därför kan dömas för sin medverkan. ECPAT anser att en vigselförrättare har ett större ansvar än så. Ett barnäktenskap kan inte ingås utan en vigselförrättare. Enligt vår uppfattning bör en vigselförrättare kunna straffas som gärningsman, eftersom dennes aktiva handlande leder till att barnet har ingått ett äktenskap.
I det nya stärka skyddet införs också ett utreseförbud för barn. Reseförbudet införs för att skydda de barn som riskerar att föras utomlands i syfte att utsättas för barnäktenskap eller könsstympning. Om ett barn riskerar att föras utomlands kan det barnet få ett utreseförbud. Det är förvaltningsrätten efter ansökan av socialnämnden som beslutar om utreseförbud för ett barn. Socialnämnden får beslut om ett tillfälligt utreseförbud om det finns risk för att ett barn förs utomlands eller lämnar Sverige förvaltningsrättens beslut om utreseförbud inte kan avvaktas. Ett utreseförbud gör att barnet inte kan få ett pass. Om barnet redan har ett pass kan det återkallas.
Även om vi delar uppfattningen att ett utreseförbud kan vara nödvändig i vissa fall är det en ingripande åtgärd i ett barn liv, och något som begränsar grundläggande fri- och rättigheter. Därför tycker vi att den nya lagen bör följas upp för att utvärdera eventuella konsekvenser för barnet och för att säkerställa att lagen är effektiv.
För att göra utreseförbudet effektivt införs även ett brott mot utreseförbudet. Det är nu alltså olagligt att föra ut ett barn ur Sverige i strid med ett utreseförbud. Straffet är fängelse i högst två år. I ECPATs remissvar påpekade vi att det är viktigt att ett utreseförbud gäller oberoende av om barnet samtycker till äktenskapet eller inte, eftersom ett barn inte kan samtycka till ett äktenskap. Skulle hänsyn tas till barnets inställning till äktenskapet skulle barnet riskera att utsätts för påtryckningar. Något som regeringen håller med ECPAT om.
”Regeringen instämmer även i ECPAT Sveriges synpunkt om att en ordning som innebär att ett barn har möjlighet att ge sitt samtycke till resan riskerar att utsätta barnet för påtryckningar och innebär att ansvaret läggs på barnet.” (Prop. 2019/20:131 s. 72)
En annan viktig aspekt med den nya lagen är att personer med anknytning till Sverige som gör sig skyldig till barnäktenskapsbrott eller försök till sådant brott utomlands kan straffas i Sverige, även om handlingen anses laglig i det andra landet. Det är en viktig åtgärd som markerar brottets allvar.
Lagstiftningen i Sverige skiljer på barn utifrån puberteten
Ecpat ser dagligen hur omfattande spridningen av dokumenterade sexuella övergrepp på barn är – det vill säga sådant material som rimligen bör falla under det som olyckligt än idag heter barnpornografibrott i svensk lagstiftning. Ofta faller dock inte spridningen av övergreppsmaterial på barn under det brottet. Detta på grund av att bestämmelsen i 16 kap. […]
Nästa år är det dags för granskning av mänskliga rättigheter i Sverige. Inom ramen för FN:s råd för mänskliga rättigheter granskas världens länder regelbundet av varandra och får besvara frågor och ta emot rekommendationer (så kallad UPR, Universal Periodic Review). Som flera andra civilsamhällesorganisationer har Ecpat skickat in en rapport som utgör en del av […]
Ny rapport från FN uppmärksammar sexuella övergrepp mot barn i digital miljö
Enligt en ny rapport från FN ökar användandet av teknik för att sexuellt utnyttja och begå övergrepp mot barn. Rapporten, som är skriven av Mama Fatima Singhateh – FN:s särskilda rapportör om sexuell exploatering av barn – lyfter fram både existerande och nya former av övergrepp i den digitala miljön. Var tredje internetanvändare är ett […]
Den 1 augusti 2022 började en ändring av sexualbrottslagstiftningen gälla – en ändring som Ecpat Sverige kämpat för länge. Ändringen av lagstiftningen innebar att sexuella övergrepp som sker på distans, framför allt över nätet, inte längre krävde att förövaren var med i realtid när ett barn blev utsatt för brott. Även innan ändringen av sexualbrottslagstiftningen […]